Monday, 29 October 2007

Συζήτηση για την αυτονομία και τη δημοκρατία


Την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2007 διοργανώνουμε, με αφορμή τα 10 χρόνια απ' το θάνατο του Κορνήλιου Καστοριάδη, μία συζήτηση με θέμα τις προοπτικές του προτάγματος της αυτονομίας στις σύγχρονες κοινωνίες. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) και θα ξεκινήσει στις 17.30. Θα συμμετάσχει ο αμερικανός μεταφραστής και συνεργάτης του Καστοριάδη David Ames Curtis.

17 comments:

Anonymous said...

Μπράβο παιδια!!Θαυμάσια πρωτοβουλία.Εκτός απο τον Curtis ποιος/οι άλλος/οι θα συμμετέχουν στη
συζήτηση;Υπάρχει ήδη πρόγραμμα η είναι υπο διαμόρφωση;

imaginaire radical said...

Σ' ευχαριστούμε. Κάτσε να σου πω. Εμείς αρχικά είχαμε πει να μην έχει κάποιον ομιλητή η εκδήλωση, αλλά να γίνει κατευθείαν συζήτηση μεταξύ του κοινού, ούτως ώστε να χτυπήσουμε τη λογική της αυθεντίας και τη σύγχυση της πολιτικής με τη γνώση(έρχεται ένας "ειδήμων", μιλά 3 ώρες κι οι υπόλοιποι κάνουν απλώς πληροφοριακές και διευκρινιστικές ερωτήσεις μετά). Αλλά επειδή, ως συνήθως, σε τέτοιες περιπτώσεις οι περισσότεροι διστάζουν να μιλήσουν, πιθανότατα δε θα δούλευε το σύστημα κι έτσι σκεφτήκαμε, ως μέση οδό, να πούμε στον David. Κι αυτό διότι ο David δεν είναι ακαδημαϊκού ύφους αλλά ασχολείται με την πολιτική κι έτσι η ομιλία του θα έχεί σκοπό να δώσει έναυσμα για τη συζήτηση. Με άλλα λόγια, κεντρικός ομιλητής πρέπει να μαστε εμείς (εννοώ το κοινό), όχι ο David -αφού κι αυτός, στη συνέχεια, ως κοινό θα συμμετάσχει, ισότιμα με όλους. Αυτός είναι κι ο λόγος που δεν έχουμε πει σε άλλους ομιλητές. Ελπίζουμε να δουλέψει, αν έρθει και κόσμος.

Να υπενθυμίσω ότι μια πιο παραδοσιακού τύπου εκδήλωση (με διάφορους ομιλητές) γίνεται αυτό το παρασκευοσαββατοκύριακο στο Εθνικό Κέντρο Ερευνών, στα πλαίσια των "Καβαφείων", με τίτλο "Συνέδριο για τον στοχαστή της αυτονομίας".

Νίκος (ΑήΒ)

NegraDia said...

Εκει που έψαχνα μια αφορμή για να κατέβω στην Αθήνα, νομίζω μου δόθηκε η καλύτερη. Μπράβο παιδιά μακάρι να ήμουν κάτω να βοηθήσω στην αφισοκόληση!

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ή ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ said...

Ως γνωστόν, παρέχουμε λύσεις και διευκολύνσεις για όλων των ειδών τα προβλήματα =)

Θα τα πούμε κι από κοντά τότε
Νίκος

Anonymous said...

όσο αφορά την εκδήλωση στο ΕΙΕ, (ΚΑΒΑΦΕΙΑ 2007), βρήκα κάπου στο δίκτυο ως ημερομηνίες οργάνωσης την από 2/11 εως 4/11

Πηγή:
http://moncahier.wordpress.com

Πάντως μπράβο για την πρωτοβουλεία, διοργάνωσης μιας τέτοιας εκδήλωσης στους ΑήΒ

Ελπίζω να μπορέσω να κατέβω απο Θεσσαλονίκη

Anonymous said...

Καπως έτσι είχα φανταστεί την συζήτηση,χωρις εισηγητικες αυθεντιες και χαίρομαι που και εσείς την διοργανώσατε με αυτόν τον τρόπο.Εχω βαρεθεί τις ακαδημαικές συζητήσεις,τόσο που σκεφτομαι να μην παρακοουθήσω το αφιέρωμα στα καβάφεια.Θα τα πούμε σίγουρα εκεί.

ο πρώτος ανώνυμος

Anonymous said...

γεια και χαρα , μια προτροπή για ανάγνωση
http://theamapati.wordpress.com/2007/10/30/301007/

Anonymous said...

Υπάρχει η σκέψη και η δυνατότητα να γίνει podcast;

Anonymous said...

Τι είναι το podcast?
NNk.

Anonymous said...

Εννοώ να ηχογραφηθεί η εισήγηση του Curtis και η συζήτηση που θα ακολουθήσει και να "ανεβεί" στο δίκτυο.

Νίκος (ΑήΒ) said...

Α, γιατί όχι; Μόνο που δεν ξέρουμε πώς να το κάνουμε αυτό. Από τεχνικής απόψεως είμαστε άχρηστοι. Αν ξέρεις ή έχεις σχετικό εξοπλισμό, ενημέρωσε.

Anonymous said...

Παρακολούθησε κανεις το αφιέρωμα στον Καστοριάδη,στα Καβάφεια;Ας ενημερώσει αν μπορεί.Δεν τα κατάφερα να πάω.
Ευχαριστώ

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ή ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ said...

Να πω δυο λόγια για τα Καβάφεια.
Καταρχήν ένα τραγελαφικό: ενώ εμείς είχαμε το τραπεζάκι μας έξω από την αίθουσα, πέρασε ο καθηγητής Ρωμανός (του παν/μίου Αιγαίου), "γνωστός μπερξονιστής" (που δεν τον καλέσανε να μιλήσει στη χθεσινή ημερίδα κι είχε πάει στο τέλος κι έγλειφε τον Frederic Worms, βασικό ομιλητή και παγκοσμίου φήμης μπερξονιστή), ακροδεξιό κατασκεύασμα και τρόφιμος των πάνελ του Τριανταφυλλόπουλου, o οποίος εθίγη απ’ το κείμενό μας ενάντια στο έθνος («Το έθνος, η ιστορία και η αλήθεια» -βλ. στο παρόν μπλογκ) και συνοδεία ενός λα/εκέ του και του εκδότη του Κάκτου, Ο. Χατζόπουλου (γνωστού εθνικιστή επίσης) ήρθε να ζητήσει την απόσυρση του κειμένου. Αφού βέβαια πήρε τ’ αρχίδια των διοργανωτών (ο Λ. Αποστολόπουλος φυσικά δεν κάθησε ούτε ν’ ακούσει τις βλακείες του), πήρε και τα δικά μας στη συνέχεια, αφού έκανε παρέμβαση στο συνέδριο και είπε ότι οι ιδέες μας δε συνάδουν με το έργο του Καστοριάδη. Φυσικά γελοιοποιήθηκε στο κοινό κι έφυγε σα βρεγμένη γάτα.

Ως προς το καθεαυτό συνέδριο, η άποψή μου είναι η εξής: ο Καστοριάδης είναι ο μόνος άνθρωπος στην ιστορία της σκέψης για τον οποίο διοργανώνται τιμητικά συνέδρια στα οποία όμως το 90% των ομιλητών είναι, είτε ανοιχτά (Ράντης, Βελισσάρης) είτε έμμεσα (διάφοροι καντιανοχαμπερμασιανοί), εχθρικοί προς τη σκέψη του (το ίδιο ισχύει και για τους δύο συλλογικούς τόμους που έχουν βγει προς τιμήν του, τον διεθνή του 1989 και τον ελληνικό του 2007). Αν εξαιρέσουμε μερικές πολύ ωραίες και –κυρίως- ακραιφνώς καστοριαδικές τοποθετήσεις, οι περισσότερες κινήθηκαν στο πνεύμα της κριτικής του Χάμπερμας (και του Μπούκτσιν): ο Καστοριάδης ρέπει προς τον σχετικισμό και τον ανορθολογισμό, δε μπορεί να θεμελιώσει ορθολογι(στι)κά το πρόταγμά του κλπ. Φυσικά εμείς απαντήσαμε σ’ αυτές τις αιτιάσεις (το χει κάνει επανειλημμένως κι ο ίδιος ο Καστοριάδης: βλ. ειδικά το κείμενό του «Fait et a faire» στο ομώνυμο βιβλίο), είτε με παρεμβάσεις εντός του καθεαυτού συνεδρίου, είτε στις συζητήσεις που προκλήθηκαν έξω, στα «πηγαδάκια». Υπό αυτή την τελευταία έννοια ήταν ενδιαφέρον το όλο γεγονός, καθώς έγιναν μερικές ωραίες συζητήσεις με ομιλητές όπως ο Δαρεμάς ή ο Λελεδάκης. Πάντως εγώ θα επιθυμούσα περισσότερους καθαρούς καστοριαδικούς ομιλητές. Δε γίνεται και κάθε χρόνο κάτι τέτοιο.

Α, επίσης, ο κόσμος, αν και λίγος, θα πρέπει να θεωρηθεί ικανοποιητικός, αν τουλάχιστον συγκριθεί με τους ελάχιστους που ήταν χθες στον Μπερξόν.

Νίκος

Anonymous said...

Ευχαριστώ για την πληροφόρηση για τα Καβάφεια.Το έχω επισημάνει οτι οι πιο πολλές ομιλίες συνήθως δεν είναι "ακραιφνώς Καστοριαδικές" όπως λές σε συνέδρια η και αφιερώματα.Δεν εννοώ οτι δεν θα έπρεπε να γίνεται κριτική στις ιδέες του Καστοριάδη,συνήθως όμως, αναμασάνε παλιές κριτικές στις οποίες έχει απαντήσει και ο ίδιος ο Καστοριάδης ή επαναλαμβάνουν επιφανειακά κάποιες απόψεις του,χωρίς να κομίζουν και τίποτα ιδιαίτερο,ώστε να βοηθήσουν στην εμβάθυνση της σκέψης του.
Χαίρομαι που κατεβήκατε με δικό σας τραπεζάκι και κείμενο που αναφερόταν στον εθνισκισμό-θέμα που επανειλημμένα απασχόλησε τον Καστοριάδη και είναι απολύτως επίκαιρο αλλά και διαχρονικό απο πολλές απόψεις,όσον αφορά τη χώρα μας-και κυρίως,που κάνατε μια μικρή πολιτική παρέμβαση σε ενα ακαδημαικό μάλλον συνέδριο.
Οι απόψεις του Καστοριάδη,αποκτούν νομίζω την ζωντανή τους υπόσταση, μέσα απο την πολιτική δράση και όχι μέσα απο ακαδημαικά συνέδρια που επαναλαμβάνουν τετριμμένες κριτικές η τετριμμένες συναινέσεις.
Αλλωστε και ο ίδιος κάθε άλλο παρά ακαδημαικός ήταν!
Ποιοί ομιλητές άξιζαν τον κόπο η είπαν κάτι καινούργιο για τον Καστοριάδη;Να τους γνωρίζουμε,και να διαβάζουμε κειμενά τους,αν υπήρξαν κάποιοι.
Ευχαριστώ και πάλι για την ενημέρωση.

Anonymous said...

Άχρηστος είμαι κι εγώ. :-)

Νίκος (αήβ) said...

Καλά, εννοείται. Κι εγώ, όταν μιλάω περί "ακραιφνών καστοριαδικών" δεν έχω στο νου μου αγιοποιητικά και υμνητικά συνέδρια, αλλά παρεμβάσεις από ανθρώπους που, ακριβώς επειδή ασπάζονται τις ιδέες του Καστοριάδη και το δημοκρατικό και αυτόνομο προταγμα γενικώς, προσπαθούν να προχωρήσουν τη σκέψη του και να κάνουν κάτι καινούργιο όπου χρειάζεται, είτε πολιτικά, καταρχήν, είτε φιλοσοφικά, ψυχαναλυτικά κλπ. Έχει διαφορά η δημιουργική κριτική που προσπαθεί να πει κάτι που δεν έχει ειπωθεί από την κριτική που ψυρίζει τις λέξεις και η οποία δεν κινητοποιείται παρά από φόβους, δισταγμούς και αναστολές απέναντι στην καινοτομία και τη ριζοσπαστικότητα.

Σε ό,τι με αφορά, μου άρεσαν οι παρεμβάσεις του Γιώργου του Οικονόμου, της Α. Δεληγιώργη (που, σκίζοντας τον Χάιντεγκερ και τον Λακάν αναφέρθηκε και σε σύγχρονους τσαρλατάνους σαν τον Ζίζεκ), του Φ. Θεοδωρίδη κλπ. Το καλό είναι πως, επειδή είχαμε τραπεζάκι έξω απ' την αίθουσα, πολύ συχνά, μετά το πέρας των εκάστοτε κύκλων ομιλιών, ερχόντουσαν διάφοροι άνθρωποι εκεί και συνεχίζονταν οι συζητήσεις που είχαν ξεκινήσει μέσα. Ήταν και μερικοί αναρχικοί. Είναι κρίμα πάντως. Υπήρχαν αναρχικοί που ήρθαν να ακούσουν για τον Καστοριάδη και άκουσαν όλους τους εκτός θέματος. Άντε μετά να καταλάβουν τίποτε απ' την αυτονομία και να κάνουν κριτική στις παραδοσιακές τους ιδέες.

Anonymous said...

Καλησπέρα

Αν καταφέρω να έρθω στην εκδήλωση θα φέρω ένα θαυματουργό μηχάνημα που ηχογραφεί (dat) ώστε να κρατήσετε την συζήτηση... :)

Μάνος απο Πρωτοβουλία Αυτόνομων Κέρκυρας