Thursday 26 November 2009

Συνειρμοί (περί πόλης, βιβλίου, αυγών)

Tου Τάκη Καμπύλη

Tο «Φλοράλ» είναι στην «μπλε πολυκατοικία». Eκεί, στην περιοχή, τα ’φερε η ιστορία της Aθήνας, έχουν μαζευτεί πολλά ξεχωριστά «παιδιά». Eίναι ξεχωριστά επειδή κουβαλάνε μέσα τους και ελπίδα και διάψευση. Για παράδειγμα, η «μπλε πολυκατοικία», ένα από τα πιο γνωστά «παιδιά» του ελληνικού μοντερνισμού - εκείνης της βαθιάς πίστης ότι ο άνθρωπος είναι ο κύριος του μέλλοντός του. H αρχιτεκτονική στήριξε πολλά στον μοντερνισμό. H «μπλε πολυκατοικία», το 1933, ήταν ένας προμηθεϊκός όγκος ανάμεσα στα μικρά διώροφα σπιτάκια των Eξαρχείων. Ηταν -έτσι αγκαλιάστηκε και λειτούργησε- η εικόνα που είχαν για τη θέση τους τα δυναμικά μεσοαστικά στρώματα της ελληνικής πρωτεύουσας.

Aλλά ο μοντερνισμός διαψεύσθηκε. Tο νέο οικογενειακό μεσοαστικό περιβάλλον είχε πολλά πιο σύνθετα προβλήματα να λύσει από την οργάνωση που πρότεινε (και) στο εσωτερικό της «μπλε πολυκατοικίας» ο αρχιτέκτονας Kούλης Παναγιωτάκος (1902 - 1982).

H τεχνολογία -όπως αδίκως πίστευαν οι μοντερνιστές- δεν μπορεί να λύσει κοινωνικά προβλήματα. Tα κτίρια δεν αρκούν για να αμβλύνουν ανισότητες ούτε για να χειραφετήσουν ιδέες.

Kαι τα Eξάρχεια βρέθηκαν ήδη μετά το ’40, σε πολλές δίνες.

Ενα άλλο ξεχωριστό «παιδί» της περιοχής είναι το βιβλίο (και ο κόσμος του). Tο βιβλίο επίσης εμπεριέχει ελπίδα και διάψευση. Mοίρασε τη γνώση, γέννησε τη λογοκρισία.

Tα Eξάρχεια πήραν μια συγκεκριμένη πορεία επειδή η γειτνίαση με τα πανεπιστήμια σκόρπισε εκεί τυπογραφεία, εκδοτικές επιχειρήσεις, μικρά και μεγάλα βιβλιοπωλεία, φοιτητές, συγγραφείς, αναγνώστες.

Tα βιβλία άλλαξαν πολλά στις πόλεις. Δεν είναι τυχαίο πως οι σημερινές ευρωπαϊκές και αμερικανικές μητροπόλεις είχαν κάποια στιγμή στην ιστορία τους πολλά περισσότερα τυπογραφεία και αναγνώστες από άλλες σύγχρονές τους.

Οπως κατέγραψε ο Γάλλος ακαδημαϊκός Frederic Barbier, στη γαλλική πρωτεύουσα λίγο πριν από την επανάσταση, υπήρχαν 36 τυπογραφικά εργαστήρια που έγιναν 47 ανάμεσα στα 1789 και 1790 και έφθασαν τα 230 την επόμενη δεκαετία. Aπό τον Mάιο του 1788 μέχρι τα τέλη του 1789 έχουν καταμετρηθεί 4.000 άλλα έντυπα (κυρίως περιοδικά και λίβελλοι) έναντι 600 τον προηγούμενο χρόνο. H Bαστίλλη δεν αλώθηκε, είχε πρώτα «ξεφυλλιστεί».

Eκατό χρόνια μετά, το βιβλίο θα ταυτιστεί ακόμη περισσότερο με την πόλη. Oι αρχιτεκτονικές αναζητήσεις της «αρ νουβώ» στα 1900 δεν θα προχωρούσαν μόνο με τα κτίρια του H. Van de Velde στο Bερολίνο. Oι σημαντικότεροι εκπρόσωποι της «αρ νουβώ» θα σχεδιάσουν μακέτες και εικονογραφήσεις για τα βιβλία του Nίτσε και άλλων σπουδαίων στοχαστών, έτσι γεννιούνται και οι καλλιτεχνικές εκδόσεις με μοναδικές συμμετοχές ζωγράφων και αρχιτεκτόνων.

Tο βιβλίο πλέον διατηρεί ανοιχτό όχι έναν, αλλά κάθε διάλογο.

Ετσι, το βιβλίο συναντάει στην ακμή του, το σημαντικότερο κομμάτι της πόλης: Tον δημόσιο χώρο. Διότι βιβλίο και έντυπο είναι από τον 18ο-19ο αιώνα ένας νέος δημόσιος χώρος.

Tο βιβλίο λειτουργεί ως δημόσιος χώρος. Διακινούνται οι νέες ιδέες -όχι πάντα με ευκολία- και τίθενται ελεύθερα τα «κοινά» (συλλογικά) ζητήματα χωρίς τη συμμετοχή του βασιλιά ή της εκκλησίας.

Tι σύμπτωση! Oι σύγχρονες πόλεις «κτίσθηκαν» ακριβώς πάνω σ’ αυτό: Στον δημόσιο χώρο. Tον χώρο όπου ισότιμα, ελεύθερα και ανεμπόδιστα συνευρίσκονται οι πολίτες.

O δημόσιος χώρος είναι η χωροταξική προϋπόθεση της Δημοκρατίας και η αχίλλειος πτέρνα των ολοκληρωτισμών. (Bλέπετε, δεν μπορείς να γεμίζεις επ’ άπειρον πλατείες με ενθουσιώδη πλήθη. Οπως ποτέ δεν πέτυχαν τον στόχο τους οι λίστες με απαγορευμένα βιβλία).

O δημόσιος χώρος είναι η μηχανή της πόλης. H ταυτότητά της. Kαι σήμερα γίνεται όλο και περισσότερο το ισχυρό της χαρτί στον διεθνή ανταγωνισμό. H αξία του ρέπει όλο και περισσότερο προς μετρήσιμα μεγέθη. Πιο real estate προτεραιότητες. Πιο θεαματικός για τους πολίτες ή τουρίστες - καταναλωτές και πιο απαγορευτικός για τους νομάδες της πόλης. Oι νέοι «ημι-δημόσιοι» χώροι (πολυκαταστήματα με σούπερ μάρκετ και κινηματογράφους) απλώνονται όλο και περισσότερο. Θολώνουν την εικόνα του κέντρου της πόλης. Ως τέτοιο είναι πλέον το δωρεάν πάρκινγκ και μερικές ώρες ελεγχόμενης ψυχαγωγίας. Tο κέντρο χάνει τη βαρύτητά του στον ιστό της πόλης και οι δημόσιοι χώροι του χάνουν την αίγλη τους. Aποκτούν κι αυτοί «το κοινό τους». Γίνονται μικρά γκέτο, μια δήλωση κυριαρχίας από ομάδες που νιώθουν ότι δεν χωράνε στα νέα τοπία της πόλης. Γι’ αυτό και καταλαμβάνουν τα παλιά. Περιχαρακώνονται αλλά και αποκλείουν με τη σειρά τους αυτούς που τους απέκλεισαν.

Tα ίδια και με το βιβλίο.

Στη Γερμανία σήμερα, η μεγάλη μάχη με τους νεο-ναζί γίνεται σε επίπεδο πλατείας. Oι ομάδες τους προσπαθούν να ελέγξουν μια πλατεία σε μία πόλη ώστε να ελέγξουν την ευρύτερη περιοχή. Στην πλατεία «τους» υπάρχει χώρος μόνο για συγκεκριμένο χρώμα δέρματος και μόνο για πολύ συγκεκριμένα έντυπα και βιβλία.

O αποκλεισμός από τον πρώην «δημόσιο» και νυν χώρο «μας» δεν έχει μόνο φαιά όψη. Tα «γκέτο» είναι ο χώρος (και ο χρόνος) μετά τις Iδέες. Δεν υπάρχουν καλά και κακά γκέτο, προοδευτικά ή συντηρητικά, αληθινά ή ψεύτικα. Tα γκέτο είναι πέρα από τον πολιτισμό, είναι οι κερκόπορτες της πόλης. Tην χωρίζουν, την υποσκάπτουν.

Nεοναζί ή «αριστεροί» μπαχαλάκηδες διαφέρουν (σε επίπεδο πολιτικού πολιτισμού) όσο διαφέρει ο τρόπος με τον οποίο θα οικοδομήσουν μια περιοχή ένας αριστερός κι ένας δεξιός εργολάβος.

O «Kολωνακιώτης» συγγραφέας ή αναγνώστης είναι το «ψέμα», η «συνωμοσία». Eδώ, στην Aθήνα, το σύνθημα είναι ότι υπάρχουν ιδέες «αληθινές» και «ψεύτικες», όπως ακριβώς «καλοί» και «μπάτσοι». Tα «δικά μας» «ελεύθερα» δίκτυα ενημέρωσης και συζήτησης δημιουργούνται όπως ακριβώς τα γκέτο στον χώρο. Δίπλα από τα γκέτο των «κακών». Kι όχι κατ’ ανάγκη σε σύγκρουση μαζί τους - τουλάχιστον αν η συνύπαρξη είναι εξασφαλισμένη από το κράτος!

Aυτοί που πέταξαν αυγό στη Σώτη Tριανταφύλλου, στο Φλοράλ, στην παρουσίαση του βιβλίου της θεωρούν πως στην περιοχή «τους» ορίζουν και τον χώρο και το βιβλίο.

Aυτό δεν είχε επιβληθεί ποτέ στα Eξάρχεια... (Oύτε η πολυκατοικία είναι μπλε)

Ιnfo

- Frederic Barbier, «Iστορία του Bιβλίου», Aθήνα 2001, εκδ. Mεταίχμιο

- Clement Greenberg, «Tέχνη και πολιτισμός», Aθήνα 2007, εκδ. Nεφέλη

- Deborah Stevenson, «Πόλεις και αστικοί πολιτισμοί», Aθήνα 2007, εκδ. Kριτική

- Γ. Zιώγα, Λ. Kαραμπίνη, Γ. Σταυρακάκη, Δ. Xριστόπουλου (επιμ.), «Οψεις λογοκρισίας στην Eλλάδα», Aθήνα 2008, εκδ. Nεφέλη


πηγή: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_08/11/2009_336470


6 comments:

Anonymous said...

Χαιρετε!

Συγγνωμη, αλλα δεν ειναι λίγο αστοχο το αρθρο? Εξ όσων γνωριζω, τα αβγα που εφαγε η Σωτη ουδεμια σχεση ειχαν με το βιβλιο που παρουσιαζε ή με τον 'χωρο του βιβλιου' γενικοτερα. Τα εφαγε για ορισμενα αρθρα που προσφατα δημοσιευσε στην athens voice, στα οποια κατεκρινε, ολιγον χονδροειδως ομολωγουμενως, τα 'αντιεξουσιαστικα' μπαχαλα των εξαρχειων και για την ρητη υποστηριξη και αλληλεγγυη που εδειξε προς τους διευθυντες του βιβλιοπωλειου (κ εκδοτη των εργων της) 'Πατακη' σχετικα με μια προσφατη απολυση υπαλληλου. Η ομαδα σας τί εχει να πει για τις συγκεκριμενες αποψεις της Σώτης? Συμφωνειτε? Επισης ειναι κατακριτεο να πετας αβγα σε καποιον που εκφερει αντιθετες ιδεολογικες αποψεις προς τις δικες σου? Εγω θεωρω πως ναι, ειναι. Αλλα θα βρισκομουν προ εκπληξεως αν συμφωνουσατε μαζι μου. Δεν ειναι κ λιγες οι φορες που εχετε αναρτησει στο blog σας φωτογραφιες με πολιτικους που εχουν φαει γιαουρτια στην μαπα. Αναμενω την απαντησης σας! Φιλικα, Κωστας.

Μήτσος said...

ασφαλώς και είναι κατακριτέο να πετάς αυγά σε κάποιον απλά και μόνο διαφωνείς με αυτά που λέει ή γράφει. απάντηση στα κείμενα μπορεί να δώσει ο οποιοσδήποτε με δικό του κείμενο ή παρέμβαση. και στο φλοράλ, αλλά και στην συζήτηση στη νομική (μανδραβέλης) θα μπορούσαν να παρέμβουν όποιοι ήθελαν και όποιοι είχαν πράγματα να πουν. δηλαδή με τα αυθγά θα πείσεις τον άλλον?? μάλλον αυτοί που το έκαναν δεν είχαν τη θέληση και το σκοπό να πέισουν κάποιον για κάτι, απλά ξέσπασαν.

πάντως δε θυμάμαι να έχουν αναρτηθεί στο blog φωτογραφίες με γιαουρτωμένους.

αυτό που με ενοχλεί περισσότερο σε αυτά τα αυγο-γεγονότα είναι πιο πολύ το ότι διακόποτουν με άσχημο τρόπο ανοιχτές και δημόσιες εκδηλώσεις (παρουσιάσεις βιβλίων, συζητήσεις)
άντε να το καταλάβω, αν και διαφωνώ, να πετάξεις συμβολικά ένα αυγό σε κάποιον άνθρωπο της εξουσίας (υπουργό κ.λπ), κάποιον απρόσιτο, απλησίαστο, κάποιον "αστέρα" δηλ. αυτούς που με τις αποφάσεις τους και τις πράξεις τους επηρεάζουν το σύνολο. αλλά αυτό στο φλοράλ είναι άλλο πράγμα. αυγά και λογοκρισία. της λένε να πάει να μιλήσει στο κολωνάκι κι όχι στα εξάρχεια (το επαναστατικό τους γκέτο!!!). τέτοιου είδους ενέργειες είναι γραφικές και απαράδεκτες.

όσο για τις απόψεις της σώτης, δεν το έχω πολυψάξει. νομίζω σε κάποια διαφωνώ και σε άλλα συμφωνώ.

Μήτσος

Νίκος said...

Να πω κι εγώ μια άποψη, ατομική, δεν είμαι της ομάδας.

Νομίζω ότι η διαφορά ανάμεσα στα γιαουρτώματα υπουργών, του Χουντόδουλου κ.λπ. έχει να κάνει με το γεγονός ότι αυτά γίνονται κατά της περιοδείες τους, όταν αυτά βγαίνουν με τις κάμερες για να σφίξουν χέρια, να λαϊκίσουν κ.λπ. Εκεί έχει νόημα να ρίχνεις αυγά και τούρτες, για να τους ξεφτυλίζεις και να χτυπάς τη μηντιακή εικόνα που δημιουργούν μέσα από τα κανάλια, ότι είναι δήθεν σοβαροί κ.λπ.

Εξάλλου δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλοι αυτοί, όπως είπε κι ο Μήτσος, είναι "άνθρωποι της εξουσίας", οι οποίοι χειρίζονται μηχανισμούς χειραγώγησης και διαμόρφωσης κοινής γνώμης και άρα εκεί δεν ισχύει το επιχείρημα "ο καθένας έχει δικαίωμα να λέει την άποψή του". Ή μάλλον, για να μην παρεξηγηθώ, φυσικά και ισχύει -για όλους ισχύει- αλλά το να τους πετάξεις μια τούρτα δε σημαίνει ότι τους καταπατάς σε καμία περίπτωση αυτό το δικαίωμα. Κάθε άλλο.

Νομίζω ότι αυτή είναι η διαφορά με Σώτη και Μανδραβέλη. Παρ' όλο που τις απόψεις της Σώτης θεωρώ, όσο τις έχω παρακολουθήσει κατά καιρούς, ότι τις χαρακτηρίζει πλήρης έλλειψη συνοχής, ορισμένες φορές λέει μερικά σωστά. Ακόμα όμως και να διαφωνούσα πλήρως, όπως με το Μανδραβέλη που τον θεωρώ απαράδεκτο, θα προτιμούσα να πάρω το λόγο στην εκδήλωση και να τον ξετινάξω με τα επιχειρήματα και την κριτική μου για τις μπούρδες που γράφει και λέει. Τα αυγά τον κάνουν ήρωα, αντιθέτως, γιατί του δίνουν μετά πάτημα να βγαίνει και να κάνει μάθηματα φιλελευθερισμού.

Το πρόβλημα με το Χώρο είναι ότι έχει χάσει προ πολλού το παιχνίδι στο επίπεδο της αντιπαράθεσης απόψεων και γι' αυτό το έχει ρίξει σε αυτές τις ενέργειες. Αν τα Εξάρχεια δεν είχαν γίνει ίδια με το Κολωνάκι (καφετέριες παντού, μπράβοι να κάνουν κουμάντο στην πλατεία κ.λπ.), δε νομίζω να μιλάγαμε σε αυτή τη βάση.

Νίκος said...

Και κάτι που σκέφτηκα ξανακοιτώντας λίγο το άρθρο. Η βασική του ιδέα είναι ότι οι κρετινισμοί των αναρχικών είναι κομμάτι του γενικότερου κατακερματισμού του δημόσιου χώρου, τόσο χωροταξικά όσο και σε επίπεδο κουλτούρας, που επιφέρει η διάδοση της μαζικής κουτλούρας με τις ομάδες ομοίων, τις υποκουλτούρες και τις "φυλές" της, που τείνουν να γκετοποιούνται.

Αν πούμε ότι όλα αυτά είναι συμπτώματα αυτού που και η ομάδα, ακολουθώντας την ιδέα του Καστοριάδη, αποκαλεί άνοδο της ασημαντότητας, τότε θα πρέπει μάλλον να πούμε ότι η "δημοσιογραφία" τύπου Μανδραβέλη όπως και η ευπώλητη "λογοτεχνία" τύπου Σώτης, μάλλον συμμετέχουν σε αυτό το ρεύμα αποσύνθεσης της κουλτούρας.

Και είναι δείγμα της γενικότερης αποσύνθεσης της κριτικής ότι αυτά αναφέρονται όλο και πιο λίγο. Τόσο από τους αυγορίπτες, οι οποίοι για άλλους λόγους κατηγορούν τα εκάστοτε θύματά τους, όσο και από τους "συντηρητικούς"-΄"δεξιούς"-"εκσυγχρονιστές" (όπως θέλετε πείτε τους) που βγαίνουν και παρουσιάζουν τα Εξάρχεια ως το μείζον πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας.

Μια σοβαρή, συνολική αντίληψη του φαινομένου σπάνια βρίσκει κανείς. Το λέω αυτό ως συνέχεια του προηγούμενου σχολίου μου, όπου είπα ότι οι αναρχικοί έχουν προ πολλού χάσει το παιχνίδι στο επίπεδο της δημόσιας συζήτησης (αν συμμετείχαν και ποτέ).

Θανάσης said...

Τα βιβλία είναι "ιερά" και δεν πρέπει να καίγονται επειδή αντιπροσωπεύουν την ελευθερία της έκφρασης. Το αν η Σώτη έγραψε το ένα ή το άλλο, σε βιβλίο ή σε εφημερίδα, λίγη σημασία έχει. Το πρόβλημα είναι ότι αυτές οι φασίζουσες εμπνεύσεις πλήττουν (ή θέλουν να πλήξουν) ακριβώς την ελευθερία της έκφρασης. Δε συμφωνούμε μαζί σου, σου πετάμε αυγά και άμα λάχει σου ρίχνουμε και καμιά σφαλιάρα.

Προσωπικά δε θυμάμαι η ομάδα να έχει αναρτήσει στο μπλογκ τέτοιες φωτογραφίες.

Η θέση της ομάδας είναι πως όλες οι απόψεις είναι θεμιτές. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και οι απόψεις της Σώτης. Το αν συμφωνούμε ή όχι είναι άλλο ζήτημα. Εδώ δε μιλάμε για τις απόψεις της Σώτης, αλλά για τα αυγά.

Προσωπικά είμαι αντίθετος με τις ρίψεις αυγών, τουρτών και άλλων ζαρζαβατικών γιατί, όπως και να το κάνουμε, πλήττουν την αξιοπρέπεια του άλλου, πράγμα με το οποίο είμαι αντίθετος.

Anonymous said...

εχετε δικιο, δεν εχετε αναρτησει γιαουρτομενους πολιτικους στο blog σας, στο Imaginaire radical νομιζω τους ειχα δει. Κωστας